Srdečne Vás pozývame na uvedenie knihy Tomáša Berku – Veľká ilúzia alebo ako sa stavia filmový zázrak, ktorú autor predstaví v kníhkupectve Martinus na Obchodnej v Bratislave vo štvrtok 11. apríla o 18.00.
Hudobník, výtvarník, filmový architekt a už niekoľko rokov aj spisovateľ. To, na čo by väčšina ľudí vyčerpala niekoľko životov, stíha Tomáš Berka za jeden. Doteraz bol verejnosti najviac známy ako klávesista legendárnej kapely Fermata a znalec bratislavských víl, teraz čitateľov oboznamuje so svojou ďalšou profesiou – filmovou scénografiou. Filmovú ilúziu vytvára tak presvedčivo, že po ňom bez váhania siahajú zahraničné filmové produkcie. Svoje zážitky a pohľad do inak neprístupného zákulisia nakrúcania filmov prináša odľahčenou a vtipnou formou v knihe Veľká ilúzia alebo ako sa stavia filmový zázrak, ktorá práve vychádza vo Vydavateľstve SLOVART.
Autor patrí medzi najskúsenejších slovenských filmových architektov – počas svojej kariéry mal popri Jurajovi Jakubiskovi či Jurajovi Herzovi možnosť spolupracovať i s takými velikánmi svetovej kinematografie ako napríklad Ridley Scott či Stanley Kubrick. V tejto publikácii chce prostredníctvom svojich textov a originálnych fotografií i kresieb predstaviť pomerne neznámu, no mimoriadne zaujímavú výtvarnú profesiu, akou je navrhovanie a stavba filmových dekorácií. Nemožno si to však zamieňať s filmovými trikmi. „To je celkom iná disciplína, dnes nerozlučne spojená s počítačmi a ich grafickými programami. V tejto knižke bude reč výhradne o vytváraní ilúzie skutočnej, ilúzie z mäsa a kostí, takej, ktorú si môže každý, kto sa dostane do filmových štúdií alebo na nakrúcanie, rukolapne ohmatať, vojsť do nej a dokonca vidieť i jej utajenú zadnú stranu,“ píše Tomáš Berka.
O autorovi:
Tomáš Berka (1947) vyštudoval scénografiu (scénické výtvarníctvo) na VŠMU v Bratislave u profesora Ladislava Vychodila. Do roku 1989 pôsobil ako divadelný a televízny architekt, grafický dizajnér, rockový hudobník v skupine Fermata a autor scénickej i filmovej hudby. Získal striebornú medailu za scénografiu na Pražskom Quadrienále v roku 1983. Spolu s Karolom Kállayom je spoluautorom slovenského pavilónu na Expo 2000 v Hannoveri a na Expo 2015 v Miláne. Od roku 1989 sa venuje filmovej architektúre na rôznych pozíciách – architekt, výtvarník, manažér stavieb a filmových dekorácií – a spolupracoval s režisérmi ako Stanley Kubrick, Ridley Scott, Juraj Herz či Juraj Jakubisko. Vo Vydavateľstve SLOVART vydal aj knihu Rocková Bratislava (2013, spoluator Fedor Frešo).