„Niet sporu o tom, že publikácia Ľubomíra Longauera sa stane kultúrnym činom.“
prof. Dezider Tóth
Vo Vydavateľstve SLOVART práve vychádza druhý diel cyklu Úžitková grafika na Slovensku po roku 1918 - Vyzliekanie z kroja, ktorý sa zaoberá prienikom modernej typografie a úžitkovej grafiky na Slovensko. Publikácia je, rovnako ako prvý zväzok Modernosť tradície, bohato ilustrovaná stovkami dobových prác, z ktorých väčšina v tomto rozsahu a kontexte ešte nebola publikovaná.
Modernú, tzv. novú typografiu začali na Slovensku šíriť intelektuáli z okruhu kultúrno-politického mesačníka DAV. Na osudoch davistov autor približuje vývoj avantgardy a nakoniec aj tragické osudy jej slovenských, ale i niektorých českých protagonistov, a to nielen v oblasti úžitkovej grafiky, ale i v širšom kultúrnom kontexte.
Výučbu a vývoj typografie u nás podstatne ovplyvnila Škola umeleckých remesiel (ŠUR) v Bratislave, a tak autor predstavuje nielen školu, ale aj okruh grafikov, ktorí priamo s touto školou súviseli. Mikuláša Galandu, Ľudovíta Fullu, Zdenka Rossmana, Josefa Rybáka či Karola Jaroňa približuje v medailónoch, ktoré mapujú ich celoživotný vývoj v úžitkovografickej tvorbe.
Podobne ako pri prvom diely, Ľubomír Longauer nezatajuje nič z politických peripetií a tlakov, ktorým boli tvorcovia tej doby vystavení. Kniha vychádza v dvojjazyčnej slovensko-anglickej verzii. Vydavateľstvo SLOVART publikáciu pripravilo v spolupráci s Vysokou školou výtvarných umení. Kniha vznikla s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
O autorovi:
Ľubomír Longauer pracoval najmä pre slovenské vydavateľstvá, kultúrne inštitúcie, galérie, divadlá; realizoval stovky knižných obálok, plagátov, značiek a bulletinov. Dvadsať rokov bol vysokoškolským profesorom.
Realizoval dvanásť samostatných výstav a zúčastnil sa mnohých domácich aj zahraničných kolektívnych výstav. Posledné roky sa zaoberá historickým výskumom grafického dizajnu na Slovensku v 20. storočí.
Stál pri vzniku Slovenského múzea dizajnu pri Slovenskom centre dizajnu v Bratislave, ktorému venoval svoju rozsiahlu zbierku úžitkovej grafiky.