Aktivita

Karol Ondreička – zabudnutý velikán výtvarnej moderny

Hoci meno Karola Ondreičku staršieho rezonuje v povedomí kultúrnej verejnosti, s výnimkou výtvarného diela sa veľa dokladov o účinkovaní tohto umelca nezachovalo.
Karol Ondreička – zabudnutý velikán výtvarnej moderny

Ondreičkovou tvorbou sa síce zaoberá každá štúdia dejín moderného umenia na Slovensku, ale vždy reflektujú len niekoľko tých istých diel z krátkej tvorivej etapy umelca, keď sa pripojil k hnutiu výtvarnej moderny.

Vďaka časopisu Slniečko a početným reedíciám veršovanej rozprávky Čin-Čin poznajú Ondreičkove kresby aj celé generácie čitateľov, zväčša však bez toho, aby vedeli, kto je ich autorom.

Svojou tvorbou bol najbližší Martinovi Benkovi a Milošovi Alexandrovi Bazovskému, Jankovi Alexymu a Zoltánovi Palugayovi. Najvýznamnejšie obrazy vytvoril v 30. rokoch. Patria medzi ne napríklad: Pltníci, Z pohrebu, Zimný motív, Cigánsky pohreb, Rodina drevorubača.

Kunsthistorici Aurel HrabušickýSilvia Ilečková sa preto rozhodli predstaviť život a tvorbu Karola Ondreičku podrobnejšie. Umeleckú prácu tohto výtvarníka objasňujú na pozadí zložitých kultúrnych pomerov, ktoré sa odrazili v jeho maliarskom diele. Z odstupu času o to viac vyniká jeho práca ilustrátora, knižného a časopiseckého grafika – v týchto odboroch patrí Karol Ondreička medzi kľúčové osobnosti slovenskej výtvarnej scény prvej polovice 20. storočia a Vydavateľstvo SLOVART vám prináša skvelú monografiu o skvelom výtvarníkovi, ktorý si postupne po rokoch kliesni cestu na svetlo sveta.

„Karol Ondreička sa zapísal do histórie ako jeden z hlavných predstaviteľov zakladateľskej generácie modernej slovenskej detskej ilustrácie“

 – Silvia Ilečková

„Ondreička vniesol do slovenského maliarstva témy, aké v ňom predtým neboli a a vyskytovali sa skôr v literatúre alebo vo fotografii, napríklad témy smútočných zhromaždení, dušičkových výjavov, vysťahovalectva, práce na železnici, trampov a horolezcov, pytliakov. Celkom inak sa zmocnil aj už zaužívaných tém – keď omša, tak polnočná, keď pohreb tak cigánsky, keď drevorubači, tak v zimnej krajine, keď pltníci, tak vedľa železničného tunela, keď opilci, tak nie v intimite krčmy, ale ako „vec verejná“, súčasť dedinskej panorámy.“

 – Aurel Hrabušický

 

Publikáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o novinkách a akciách
Generuje redakčný systém BUXUS CMS spoločnosti ui42
X
Nákupný košík
V jednej objednávke nie je možné súčasne kombinovať predobjednávkové a bežné produkty.
Z tohto produktu nie je možné objednať požadovaný počet kusov. Znížte prosím počet kusov.
Tento produkt je momentálne nedostupný.
Produkt bol pridaný do košíka
Produkt bol pridaný do zoznamu vašich rezervácií
Nastal problém pri vkladaní do košíka. Kontaktujte nás prosím.
Dopravu máte zadarmo!
Nakúpte ešte za a dopravu máte zadarmo!