Edícia Osobnosti slovenskej fotografie prináša portréty známych i verejnosti menej známych slovenských fotografov v spolupráci troch kultúrnych inštitúcií: Slovenskej národnej galérie v Bratislave, Vydavateľstva SLOVART a občianskeho združenia Photoport, subjektov, ktoré sa venujú podpore umenia a kultúry.
Autori Filip Vančo a Aurel Hrabušický na základe výskumov pozostalostí a archívov našich fotografov sa rozhodli zmapovať biele miesta v histórii slovenskej fotografie a chcú priblížiť príbehy jednotlivých fotografov a najmä predstaviť ich tvorbu verejnosti.
Dejiny slovenskej fotografie sú plné nezbadaných, polozabudnutých či celkom zabudnutých osobností. Máloktorá však bola donedávna taká neznáma ako Ján Galanda (1904 – 1960). Tak ako väčšina novodobých slovenských fotografov ani Ján Galanda nebol profesionál, v občianskom živote pracoval ako bankový úradník. Fotografovaniu sa začal venovať až v prvej polovici tridsiatych rokov 20. storočia a podobne ako iní fotoamatéri dokumentoval predovšetkým svoje mimopracovné záujmy a aktivity, cestovanie, turistiku, šport. Na rozdiel od väčšiny snímok tohto druhu sa Galandove fotografie vyznačujú precízne vybudovanou náročnou, niekedy až rafinovanou kompozíciou. Počas svojich početných ciest do zahraničia vytvoril súbor fotografií zachytávajúcich spôsob života, ktorý bol na chudobnom Slovensku skôr výnimočný. Jeho zábery predstavujú akýsi slovenský variant glamour style a v našom prostredí sú celkom unikátne.
Viac o Jánovi Galandovi sa dočítate v článku Jany Németh v denníku SME.
V edícii Osobnosti slovenskej fotografie zatiaľ vyšli publikácie Anton Podstraský a Viliam Malík.